Lélegezz tudatosan!


A tudatos be- és kilégzés nyugodttá, frissé, erőssé és világossá tesz; általa szabadokká válunk, és képesek leszünk arra, hogy a jelen pillanatot életünk legfontosabb pillanataként élvezzük.

Thich Nhat Hanh


Az élet minden titka a lélegzetben rejlik
Egy kérdés: szoktál figyelni a légzésedre? Valószínűleg nem lesz a válasz, hiszen jellemzően tudattalanul, automatikusan lélegzünk, a testünk teszi a dolgát. Fárasztó is lenne a légzésünket állandó kontroll alatt tartani, ám mivel a lélegzet befolyásolja testünk összes működését, hasznunkra válna időnként tudatosan is megfigyelni és irányítani a légvételeinket.

Miért fontos mindez? Azért, mert tudatos lélegzéssel képesek leszünk testi-lelki folyamatainkat összehangolni. A tudatos légzés gyógyít, felszabadítja a szellemet, megismertet önmagunkkal, szabaddá tesz. Teljesen átalakíthatja életünket, hatással lesz hangulatunkra, érzéseinkre és a gondolkodásunkra is. Belső erőnk, energiánk megnövekedik.


Fiziológiai szempontból a légzés azon működések összessége, amelyek során a szervezet az energiatermeléshez szükséges oxigént felveszi, a sejtek anyagcseréjében felhasználja, és az eközben termelődött szén-dioxidot leadja. A testi egészség alapja a jól működő vérkeringés, amely ellátja sejtjeinket oxigénnel. A nyirokrendszert szintén a légzés tartja működésben, általa képes a szervezet a mérgektől és salakanyagoktól megszabadulni.

Mindenkori lelkiállapotunkat tükrözi a saját légzési ritmusunk, amelyet azonban nem tudatosan irányítunk. Leginkább a hangulataink idézik elő, amelyek aztán láncreakciót indítanak be a testben is. Ilyenek pl. a harag, a félelem, az agresszió, a stressz, az öröm a szeretet, a harmónia. Ahhoz, hogy ezt uralni tudjuk, rendelkeznünk kell egy kiegyensúlyozó, harmonizáló légzéssel is.

A természetes, nyugodt légzés technikái gyorsan elsajátíthatóak, sőt célzottan is alkalmazhatóak különböző megbetegedések esetén. Ezekhez a módszerekhez nem szükséges testgyakorlat, sem jógapozíció. Könnyen megtanulhatóak és kivitelezhetőek bárhol, bármikor

A gyakorlatok segítségével mindenki javíthat általános közérzetén, természetes kapcsolatot alakíthat ki teste és tudata között. Betegség esetén gyorsítja a gyógyulást, javítja a személyes kisugárzást és növeli az öntudatot. Rendszeres gyakorlás után beépülhet a mindennapokba, így javítva az életminőséget.

Pár érdekesség a lélegzetről:
  • a gyógyászatban az oxigéné a legfontosabb szerep
  • egy mély lélegzettel hatszor-tízszer több levegőhöz jutunk, mint a felületi légzéssel
  • a test legnagyobb izma a rekeszizom
  • agyunk a belélegzett oxigén 80%-át felhasználja
  • nyirokrendszerünk tisztító folyamatait tudatos légzéssel felgyorsíthatjuk 
  • a kb. 750 millió tüdőhólyagocskákból átlagosan csak minden huszadikat használjuk
  • a test salakanyagainak 70%-a a légzéssel távozik. A bőr 20%-ot, az emésztőrendszer csupán csak 10%-ot választ ki.
Ha kérdésed van a témával kapcsolatban vagy szívesen kipróbálnál további légzéstechnikákat, írj nekem!


Forrás: Markus Schirner: Légzéstechnikák

0 megjegyzés: