Kleopátra kedvence: a füge


Közönséges füge
 (Ficus carica)


Egyes források szerint az egyiptomi királynő is odavolt ezért a finomságért. A legenda szerint jóval később a törökök hozták magukkal Magyarországra a fügét  és először a Gellért-hegy déli lejtőjén telepítették el őket a kivágott szőlők helyére.
Annyi bizonyos, hogy a füge a Földközi-tenger környékén szinte minden országban jelentékeny gyümölcs, de a legtöbb aszalvány Kis-Ázsiából kerül a kereskedelembe.

Nálunk a füge jókora bokorrá is megnőhet. A mérsékelt égöv alatt nem érdemes fává nevelni, a hazai éghajlaton a bokor forma az ideális.

Aszalt füge
A füge egyike a legősibb kultúrnövényeknek. Termése kezdetben gyógyszerként szerepelt. 
Gyógyító hatásáról Urukagina sumer király már 2900 évvel időszámításunk kezdete előtt beszámolt.
A Biblia is megemlékezik róla; a füge a gabona, az olajbogyó és a szőlő mellett az ígéret földjének legkiválóbb növényei közé tartozott.
A fügetermesztés és a fügeevés igazi szakértői azonban a görögök és rómaiak voltak. A görögök fedezték fel Európa számára ezt a keleti csemegét, és kereskedőik hozták el első példányait a mediterrán tájakra.

Többféle fajta ismeretes, a nálunk termő típusok csak nővirágot fejlesztenek és beporzás nélkül érlelik be mag nélküli gyümölcseiket. 
Ehető, húsos termése a füge, amely gasztronómiai jelentősége mellett (aszalt füge, sajt, pálinka,bor, fügekávé, stb.) gyógyító tápláléknövényként is ismeretes. 

Mire jó?
  • Ásványi anyagokban, vitaminokban gazdag*
  • Szénhidrátokban gazdag, kitűnő tápanyagforrás
  • Segíti az emésztést
  • Hashajtó, székletlazító
  • Gyulladáscsökkentő, nyugtató
  • Magas kálium tartalmánál fogva lúgosításra (a savfelhalmozódás közömbösítésére) kitűnő
  • Méregtelenítő
  • Vérnyomáscsökkentő
  • Légúti panaszok esetén Köptető hatású
  • A szájban lévő afták okozta kellemetlen tüneteket enyhíti
  • Tejnedve külsőleg kisebb fájdalmak enyhítésére
  • Fogyasztásával csökkenthető a vastagbélrák előfordulásának kockázata
  • Megszűntetheti a  hajhullást, a bőrirritációt


*Külön kiemelném a pantoténsav és B6-vitamin tartalmát, melyek  az idegrendszer aktivitásához elengedhetetlenek. 
A pantoténsav, más néven B5-vitamin stresszelenes vitaminként is ismeretes. 

Ajánlom, hogy frissen vagy aszalva, de fogyasszatok rendszeresen fügét!

Még több érdekességet megtudhattok a fügéről, többek között a fügemutogatás eredetéről és a növény termesztéséről és gondozásáról is ITT.


/források: Terebess, Wikipédia, Netherbárium/


0 megjegyzés: