Csicsóka, a csúnyácska csodagumó



Igénytelen, egy időre elfelejtett, majd most újra felfedezett növényről van szó, melynek valóban a gyógyhatása a legjelentősebb tulajdonsága. Termeszteni kell, de ha egyszer elvetjük,  nem kell aggódnunk, hogy nem lesz elég csicsókánk.  Sőt, inkább a ritkítása okozhat majd gondot. 


Virágzó csicsóka - Helianthus tuberosus L. Netherbárium )

A csicsóka valójában gyönyörű növény, kertünk dísze lehet. Észak-Amerikából került Európába, a 17.században. Hasonlít a napraforgóra, nem véletlenül, ugyanis rokonságban áll vele ( Helianthus nemzetség), csak kisebbek a virágai, törékenyebb a szára, de magasabb mint "nagy testvére". Augusztusban virágzik. Nem virágjáról, hanem gumójáról szaporítják. A gyökerén növekednek a gumók, szétszórva a földben erre-arra.
Mivel ellenáll a fagynak ősztől tavaszig szedhető. Csak annyit érdemes kiásni, amit elfogyasztunk, mivel hamar romlik, a többi maradhat a földben. 
Húsa hófehér, felszíne barázdás, göcsörtös, ezáltal nehezen tisztítható. ( Bár ezzel vitatkoznék, egy jó kefe, aztán kész is. A friss csicsókát nem kell hámozni sem.) Íze hasonlít a burgonyáéhoz, de annál édesebb. Konyhai felhasználása szintén azonos, lehet belőle rakott, főzelék, sütve-főve köret, stb.

A csúnyácska, ám nagyon hasznos gumók. (forrás)


De miben rejlik e csúnyácska gumó gyógyhatása?
A benne található polifruktozánok és az inulin (ezekből lesz a fruktóz= gyümölcscukor) legfőképpen a cukorbetegségben szenvedőknek gyógyír, mert szervezetünk úgy hasznosítja őket, hogy közben a vércukorszint nem emelkedik.
Az inulin egy csodálatos növényi rostanyag, mely a szervezet öngyógyító folyamatait segíti elő.
A bélbe emésztetlenül kerül, így magához vonzza a "jó" baktériumokat ( pl. bifidobaktériumok) táplálkozásra. A "káros" baktériumok (clostridium perfringens) viszont nem találnak rajta maguknak tápanyagot, ugyanis  ezek a finomított cukor bomlástermékein élősködnek, ami a csicsóka rostjaiban nincs. A bélflóránk ezáltal helyreáll.
A "káros" baktériumtörzsekről fontos megjegyezni, hogy nem egy irtandó ellenségről van itt szó. Rájuk is szüksége van a szervezetünknek. Akkor van baj, ha túlságosan leszaporodnak, így felborítva a bélflóra egyensúlyát.

A reklámokban erőteljes kampány megy a "jó" baktériumok mellett (bifiduszeszenzis, aktiregulárisz és társai, mindenki hallott már róluk). Van valóság alapjuk, ugyanis léteznek pre- és probiotikumok a természetben. A magam részéről ezt reklámozom, nem pedig a laborokban összekutyult borzalmakat. A prebiotikumok tulajdonképpen azért vannak, hogy segítség a probiotikumok szaporodását. Tehát az inulin egy természetes prebiotikum. 


Milyen esetekben ajánlom?

  • Gyerekkori élelmiszer-allergiák. Helyreállítja a bélflórát, nő a szervezet ellenálló képessége.
  • Szív- és érrendszeri betegségek. Rendszeres csicsóka-fogyasztással csökkenthető a vér húgysavszintje, ezáltal csökken a vérnyomás, a szívünket, érfalainkat is kíméljük.A veseműködés normalizálódik.  
  • Elhízás. Segíti a zsírok lebontását. Javítja az emésztőrendszer működését. Rosttartalma miatt kevesebb táplálék is elég.
  • Cukorbetegség. Inulin tartalma, mint szénhidrát-energiaforrás azért jelentős, mert a vércukorszintet tartós fogyasztás esetén sem emeli. Sőt, az inulin anyagcseréjénél nincs szükség inzulinra, ezáltal a függőséget is csökkenti, könnyebb a vércukorszint beállítása.
  • Candida esetén. Nem tartalmaz finomított cukrot, mely a candida táptalaja.
  • Külsőleg bőrproblémákra. A csicsókát kozmetikai készítményekben is alkalmazzák, ugyanis bizonyított a gumó egyedülálló regeneráló, hidratáló, bőrnyugtató, bőrtápláló és frissítő hatása.

Ez az igénytelen, de mégis oly hasznos kis növény régen a szegények eledele volt. Ma pedig a csúcsgasztronómiában is helyet kapott, mint kuriózum. Nem kell túlcifrázni ezt a dolgot szerintem, csak éljünk a természet kincseivel. Legjobb, ha beillesztjük az étrendünkbe, kísérletezzünk vele bátran! Így változatosan étkezve megelőzhetjük a betegségek kialakulását.

Inulinban gazdag növény még a gyermekláncfű, örménygyökér, mezei katáng, vöröshagyma, fokhagyma, csicseriborsó.


Inulinhoz hozzájuthatunk por és kapszula formájában is a gyógynövényboltokból.


Kérdésed van? Keress meg! Kapcsolat

0 megjegyzés: